Shotokan karate istorija
Didysis meistras Gichinas Funakoshi (1869-1957) gyveno Shuri mieste
Okinavoje. Jis buvo Okinavos mokytojų koledžo profesorius, literatūros talentas.
Meistras Funakoshi laikomas šiuolaikinio karate tėvu. Nuo 13 m. (pagal kitus
šaltinius nuo 6 m.) mokėsi karate pas garsaus to meto meistro Sokon Matsumuros
mokinius A. Asato ir A. Itosu. 30 metų Funakoshi jo mokytojai pripažino vertu
tęsti jų tradicijas.
Gichinas Funakoshi, kaip ir jo mokytojai, savo pragyvenimui užsidirbdavo
dėstydamas kaligrafijos meną (šios tradicijos pradininkas S. Matsumura).
Gichin Funakoshi dėka senovės Okinava-te beginklis kovos menas tartum gimė
iš naujo. Išstudijavęs Mokytojų Asato ir Itosiu praktikuojamus Shuri ir Naha
stilius, Mokytojas susistemino kovos veiksmus, praturtino juos naujais kojų
smūgiais, artimos kovos technikomis.
1906 m. Funakoshi įsteigė parodomąją grupę ir per 10 metų platindamas karate
apkeliavo visas Okinavos gyvenvietes. Jam karate jau nebebuvo vien tik savigynos
ar kovos menas, - jis tarnavo esminiam kūno ir charakterio formavimuisi.
Įspūdingiausias buvo tamesiwari tvirtų daiktų laužymas plikomis rankomis ir
kata demonstracijos.
1916 m. Japonijos karinių menų sąjunga Budokai pakvietė Gichin Funakoshi ir
jo draugus į Japoniją parodyti savo pasiekimus ir kautis su geriausiais
džiudžitsu meistrais.
Kovodamas Funakoshi nustebino japonų specialistus, demonstruodamas nežinomas
technikas ir nugalėdamas pačius stipriausius priešininkus. Labiausiai stulbino
tai, kad Funakoshi, būdamas 1,55 m ūgio, galėjo sėkmingai gintis nuo 5 ginkluotų
priešininkų.
Grįžęs į Okinavą, G. Funakoshi pristatydamas karate kovos meną demonstravo
parodomąją programą. Renginį stebėjo tuometinis sosto įpėdinis Hiro Ito. G. Funakoshi
sosto paveldėtojui padarė tokį didelį įspūdį, kad šis 1922 m. G. Funakoshį
ir Kenwa Mabunį (godžiu-riu) pakvietė į Tokiją, pirmąjį nacionalinį
Budo menams skirtą renginį. Jų pasirodymai sukėlė milžinišką susidomėjimą ir
DžigoroKano (dziudo), Morihei Ueshiba (aikido) bei Chakudo Nakajama (kendo)
įkalbinėjo juos pasilikti Japonijoje. K. Mabuni ir G. Funakoshi pasiliko
Japonijoje ir pradėjo veiklą.
Tais pačiais metais G.Funakoshi parašė knygą Riukiu kempo: karate. Deja,
beveik visas tiražas žuvo per milžinišką žemės drebėjimą ir gaisrą 1923 m.
Tokijuje. Po to išėjo patobulintas variantas kitu pavadinimu: Rentan gosin
karate-džitsu (valios vystymas ir savigynos valdymas karate).
Savo garsiojoje knygoje Karate-do Kyochan jis rašė: Kaip poliruotas
medžio paviršius atspindi viską, esantį prieš jį, arba tylus slėnis, kuriame
girdisi net patys menkiausi garsai, taip ir besimokantis karate turi išlaisvinti
savo protą iš egoizmo ir blogio, kad galėtų sureaguoti į mažiausią
netikėtumą.
Pagal Funakoshį, karate yra ne technikos rinkinys nugalėti priešą, bet visų
pirma tai galimybė susiformuoti žmogaus charakteriui.
Senasis meistras sakė, kad tik iš tiesų geras žmogus gali įsisavinti karate
ir pasiekti rezultatų.
1924 m. jis atidarė pirmąjį savo dodžio Keito universitete (Tokijas). Karate
paplito visoje Japonijoje.
1936 m. jau Funakoshio mokiniai atidarė naują dodžio ir mokytojo garbei
pavadino ją shotokan (pirmąjį dodžo buvo sunaikinęs gaisras).
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SHO |
TO |
KAN |
KARA |
TE |
DO |
Pušys |
Bangos |
Klubas |
Tuščia |
Ranka |
Kelias |
G. Funakoshi rašydavo eilėraščius, mastė apie žmogaus ir gamtos harmoniją,
puoselėjo humaniško karatė idėjas. SHOTO (pušys ir bangos) tai mokytojo
pseudonimas, kuriuo jis pasirašydavo po savo eilėraščiais. Hieroglifai KAN
reiškia statinys, klubas. Taip istoriškai atsirado Shotokan karatė stiliaus
pavadinimas.

Shotokan karate stiliaus emblema simbolinis saulės atvaizdas apgaubtas
baltu mėnuliu, reiškia vienybę dviejų priešingų, tačiau viena kitą papildančių
pasaulio pradžių - Jang ir Yin Saulė ir Menulis (Šviesa ir Tamsa). Toteminis
ženklas stilizuotas tigro atvaizdas su pakelta priekine letena, kuri reiškia
perspėjimą, kad aš esu pasiruošęs, geriau manęs nepulti, neerzinti ir
hieroglifu kyo (mokslas) virš galinės letenos. Šio žvėries savybės jėga,
greitis, reakcija, lankstumas, vikrumas apibūdina Shotokan karatė stiliaus
kovotojus.
Shotokan karate stiliaus išskirtinis bruožas kova iki vieno ippon tai yra
viską reikia išspręsti vienu lemiamu, efektingu smūgiu. Todėl treniruočių
procese pagrindinis dėmesys skiriamas kiekvieno veiksmo ištobulinimui iki
ČI-MEI (mirtinas smūgis)
Maždaug tuo pat metu karate patyrė dar vieną esminę permainą. Visuotinis
žavėjimasis ir spaudimas paversti karate sportu ir taip padaryti jį prieinama
Japonijos mokyklose bei universitetuose kūno lavinimo disciplina, nuolat augo.
Buvo primygtinai siūloma greta dziudo ir kendo į mokymo procesą įtraukti ir
karate. Nei Gischinui Funakoshi, nei kitiems vyresniesiems meistrams tokia
įvykių eiga nepatiko. Tačiau norėdami propaguoti karate, jie ėjo į
kompromisą.
G. Funakoshi nuomone sportinis posūkis darė neigiamą poveikį
karatė tradicijoms ir kovos dvasiai. Jis laikėsi principo, kad karatė turi
padėti sportuojantiems suprasti save iš vidaus, išmokti savigynos principų ir
įgyti sugebėjimą išspręsti konfliktą nenaudojant jėgos bei agresijos.
G. Funakoshi mokyme karatė nėra agresijos įrankis ir puolimas (ataka),
nesuteikia puolančiam pranašumo. Visi Shotokan kata prasideda gynybos veiksmu,
t.y. bloku. Shotokan karatė idėja nepulti pirmam, bet suvokus pavojų, atlikti
veiksmą pirmiau, greičiau ir stipriau bei vienu smūgiu išspręsti kovos likimą.
Tikrovėje tai reiškia jei prasideda ataka, tai kontrataka įvyksta griečiau nei
prasidėjusi varžovo ataka. Kad tai pasiekti reikia nepaliaujamai, fanatiškai
treniruotis. Shotokan karatė devizas: jėga, greitis, koncentracija.
Karate paplito po visą Japoniją, ypač po didžiuosius Tokijo, Osakos ir Kioto
universitetus. Vis dažniau mokymas vykdavo didelėse grupėse ir klasėse. Mokymo
planai ir turinys pasikeitė. Be kata buvo dėstoma kihon ir kumite.
1940 m. G. Funakoshi įkūrė Japonijos karate-do asociaciją, į kurią įėjo 164
universitetų klubai. Tuomet Japonijoje kiekviena aukštoji mokykla turėjo savo
karate klubą.
Antrasis pasaulinis karas ir tuoj po jo sekusi amerikiečių okupacija Budo
sporto šakoms atnešė permainų: daug japonų meistrų ir instruktorių negrįžo iš
karo; kiti iš Kinijos ir Korėjos parsivežė naujų metodų, kuriuos įtraukė į savo
sistemas. Kurį laiką amerikiečiai buvo uždraudę užsiiminėti kovos menais, tačiau
greitai, suprato, kad leisdami mokytis karate ir dziudo, jie turėtų daugiau
naudos nei drausdami. Taip per Japonijos ir svarbiausia, Okinavos okupavimą, JAV
pasiekė pirmoji karate banga.
Tuo pačiu metu, kai po karo vyko pirmieji karate čempionatai, karate iš
tradicinio kovos meno buvo paverstas šiuolaikiniu koviniu sportu.
Iš shotokan mokyklos 1949 m. kilo Japonijos karate asociacija (JKA),
kuri pirmiausia kontroliavo universitetų draugijas. JKA buvo pirmoji sąjunga į
mokymo procesą įtraukusi kumite - laisvąją kovą. Funakoshi buvo paskirtas
Vyriausiuoju mokytoju.
Pačiam Funakoshiui organizacijos, sąjungos ir stilių kryptys su savo
griežtais reikalavimais buvo nepriimtinos. Taip pat ir karate pavertimas sportu.
Jam neegzistavo jokie stiliai, o tik vienas karate, atsiskleidžiantis besimokant
jo visą gyvenimą. Jau 1940 m. jis apgailestavo, kad Japonijoje mokomas ir
praktikuojamas karate nebėra toks, kokį jis paskleidęs iš pradžių. Karate
pavertimas vien sportu, siekiant vien tik kūno pajėgumo ir pergalių varžybose,
jo netenkino.
Vis dėl to, kaip pagrindinis instruktorius, tokią raidą labai smarkiai
įtakojo jo vyresnysis sūnus Yoshitaka, pramintas Gigi (Giko). Šį kelią tęsė
vienas JKA įkūrėjų Masatoshi Nakayama. Likimo ironija: 1957 m., G. Funakoshio
mirties metais, JKA surengė pirmąjį visos Japonijos karate čempionatą
Tikras karateka yra tas, kuris su dievišku rūpestingumu gali rūpintis ir
užjausti kitus neatsižvelgiant į jų socialinę padėtį, kurio idealai yra taip
aukšti ir protas tiek jautrus, kad palieka jį virš visų negarbingų ir niekšingų
darbų, ir tuo pačiu stiprina jo rankas pakelti tuos, kurie yra kritę - nesvarbu
kaip žemai.
Todėl galutinis karatė tikslas yra ne laimėjimas ar
pralaimėjimas, bet praktikuojančių karatė discipliną charakterio išvystymas.