Karatė istorija
Ankstyvoji kovos menų istorija
Daugumos kovos menų tėvynė laikoma Indija. Šios šalies šventyklų skulptūrose
ir bareljefuose pavaizduotos dievų, demonų ir žmonių pozos turi panašumų su
dabartiniais kovos menų elementais, todėl manoma, kad senovės Indijos gyventojai
žinojo kovos ir savigynos techniką. Taip pat senuosiuose traktatuose aprašomi
kai kurie kovos būdai, kuriems būdingi smūgiai rankomis ir kojomis į labiausiai
pažeidžiamas žmogaus kūno vietas.
Iš Indijos kildinama joga, iš Kinijos mankštos pratimai Taiči čiuan ir kovos
menai turi panašumų, bendrų bruožų. Manoma, kad jie atsirado iš vieno šaltinio
ir palaipsniui asimiliavosi. Mankštos pratimai skirti aktyvinti kūno
energetiniai sistemai, pratęsti gyvenimo trukmei ir išmokti valdyti gyvybinę
energiją Ki, pritaikius juos savigynai susiliejo su vietinėmis Indijos ir
Kinijos kovos technikomis ir virto kovos menais.
Rašytiniuose šaltiniuose teigiama, kad VI amžiuje iš Indijos į Kiniją atvykęs
budistų vienuolis Bodhidharma pradėjo skleisti Dzen budizmo mokymą Shorin-ji
šventykloje, dar vadinamoje Šalino vienuolynu.(jaunasis miškas) Jis išmokė
vienuolius meditacijos technikos ir kovos meno pagrindų. Bodhidharma paskatino
savo mokinius treniruoti kūną ir dvasią, kadangi propagavo dvasinių ir fizinių
pratimų jungtį. Jo mokymas plačiai paplito Kinijoje ir buvo žinomas kaip
Shorin-ji Kempo.
Karatė pradžia
Šešioliktame amžiuje, japonai užgrobė Okinavos salas, priklausančias Riukiu
salynui. Apie trys tūkstančiai japonų samurajų iš Šimadzu klano šimtu laivų
įsibrovė į Riukiu salyną ir įvedė Sioguno (karvedžio) Tokugavos valdymą. Buvo
nustatyta negailestinga rinkliava, o gyventojai žiauriai diskriminuojami.
Nenorėdami nusižeminti, salyno valstiečiai žudė mokesčių rinkėjus ir naikino
pavienius samurajų būrius.
1609 m. japonų statytinis Okinavoje išleido įsaką, draudžiantį turėti ginklą.
Kiekvienas slėpęs šaltąjį ginklą gyventojas buvo pasmerktas mirties bausmei.
Tam, kad nebūtų gaminami ginklai, buvo uždaromos kalvės ir konfiskuoti
geležiniai namų apyvokos daiktai. Kaime gyvulių skerdimui buvo skirtas
vienintelis peilis, kuris buvo pririštas prie stulpo centrinėje aikštėje ir
saugojamas.
Okinavos gyventojai pradėjo vienytis ir kurti savigynos būrius. Okinavos
kovos stilius, vadintas Okinava-te buvo labai panašus į kinietišką techniką,
kurią praktikavo budistų vienuoliai Šaolinio vienuolyne. Jis buvo skirtas
savigynai nuo plėšikų ir svetimšalių karių-samurajų. Tais laikais valstiečiai
treniruodavosi slapta naktimis ir po truputį išrasdavo naujas įvairias
technikas, leidžiančias jiems efektyviai pasipriešinti ginkluotiems
samurajams.
To, kuris išduodavo bendražygius japonų valdžiai, laukdavo gėdinga bausmė.
Išdaviką valtimi išplukdydavo toli į jūrą ir lengvai sužeistą išstumdavo į
vandenį. Pajutę kraują susirinkdavo rykliai ir sudraskydavo auką.
Okinavos artumas su Kinija sudarė prielaidas išmokti kiniečių bokso
(ciuan-fa), kempo technikas. Tai kovos sistema, kuri naudoja rankų ir kojų
smūgius, praktiškai neįeinant į artimą kontaktą su priešininku. Tačiau ji buvo
labai efektyvi, kai varžovą reikėdavo greitai išjungti. Tarp užsiiminėjančiųjų
gyvavo šūkis: Nukauti vienu smūgiu. Ypatingas dėmesys buvo skiriamas rankų ir
kojų grūdinimui, nes pramušti samurajaus šarvus iš tiesų galėjo tik plieninė
ranka. Pagal paskutinius duomenis, kumščio smūgio jėga siekia apie 700
kilogramų, o kojos spyrio - virš 1 tonos. Senų meistrų, kurie visą savo gyvenimą
pašventė treniruotėms, smūgiai galėjo būti dar galingesni. Tokie buvo to meto
kovos menų reikalavimai; estetinė ir dvasinė pusė mažai ką domino.
Egzistavo kelios pagrindinės Okinava-te kryptys, pavadintos pagal miestus,
kuriuose buvo praktikuojamos: Siuri-te, Nacha-te, Tomari-te ir kt. Yra žinoma,
kad pirmą kartą mokyklos pavadinime žodis karatė paminėtas XVIII a. vidury, kai
kažkoks Sakugava iš Akatos gyvenęs Kinijoje ir ten mokęsis Šaolinio ciuan-fa
meno, grįžęs į tėvynę, Siuri mieste įkūrė privačią Karate-no Sakugava
mokyklą.
Jo mokinys Macumura Sokon iš Siuri buvo žymi asmenybė. Jį vyriausybė, kaip
valdininką, 1830 m. išsiuntė į Kiniją su specialia užduotimi patobulinti
įgūdžius kovos mene. Po keleto metų grįžęs į Okinavą Macumura įkūrė mokyklą,
kuri vadinosi Siorin-riu gokoku-an karate (Šaolinio karatė mokykla).
XIX a. pabaigoje Okinavoje galutinai susiformavo dvi pagrindinės karatė
kryptys. Viena iš jų propagavo fizinį galingumą, staigumą, rankų ir kojų
grūdinimą, stabilumą ir pramušančią jėgą. Ji vadinosi Serei-riu. Šiuolaikinio
karatė kata (formos) Tekki Geležinis riteris, Dzitte Dešimt rankų,
Hangetsu Pusmėnulis, Dzion (vienuolio ar vienuolyno pavadinimas) priklauso
šiai mokyklai.
Antroji mokykla, Serin-riu, propagavo subtilų manevrą apgaulingus judesius,
naudojant rankų ir kojų techniką. Šis lengvas ir judrus stilius buvo prieinamas
kiekvienam. Be didelių sunkumų jį įvaldydavo netgi moterys ir vaikai. Serin-riu
mokyklai priklauso tokios kata kaip Heian Taika ir ramybė, Bassai
Įsibrovimas į tvirtovę, Kanku Žvilgsnis į dangų, Em Pi Kregždutės
skrydis, Gankaku Gervė ant uolos.
XIX a. išnykus būtinybei žudyti priešininką daugelis pradėjo praktikuoti
lengvesnį Serin-riu stilių, kur didelis dėmesys buvo skiriamas dvasiniam žmogaus
auklėjimui.
Okinavoje atlikti medicininiai tyrimai parodė, kad paauglių, nuo vaikystės
praktikuojančių karatė meną, kūnas buvo harmoningai išvystytas, jie pasižymėjo
ištverme ir didele jėga. Todėl 1902 m. eksperimento tvarka karatė buvo įtraukta
į Okinavos vidurinių ir aukštesniųjų mokyklų programą.
1905 1906 m. geriausi Okinavos meistrai, važinėdami po salą, demonstravo
karatė. Tuo laiku Japonijoje jau sklandė gandai apie stebuklingą kovos meną.
1916 m. į Japoniją buvo pakviesta grupė Okinavos meistrų, tarp kurių buvo ir
Gichin Funakoshi, pademonstruoti Okinava-te meną. Šis pasirodymas sulaukė
didelio pasisekimo.
1921 m. kovo 6 d., Japonijos sosto paveldėtojas princas Chirochito viešėjo
Okinavos salos sostinėje Siuri, kur meistras Gichin Funakoshi kartu su kitais
meistrais parodė Okinavos tradicinį kovos meną karatė. Princui labai patiko
karatė.
1921 m. G. Funakoshi iniciatyva Okinavoje buvo įkurta kovos menų
organizacija Okinava Siobu kai. Jis tapo šios organizacijos vadovu.
1922 m. jis buvo pakviestas į Japonijos sostinę Tokijo parodyti savo kovos
meną nacionalinėje spartakiadoje, kaip Okinavos kovos menų organizacijos
atstovas. Karatė sulaukė didelio susidomėjimo ir pripažinimo.
1922 m. birželio 3 d. dziudo įkūrėjas Dzigaro Kano, Japonijos atletikos
asociacijos prezidentas, vienas įtakingiausių Japonijos žmonių, nuo kurio
faktiškai priklausė bet kurios naujos sporto šakos likimas šalyje, pakvietė
G. Funakoshi vesti karatė treniruotes kovos menų centre Kodokan Tokijuje.
Galima sakyti, kad nuo šio sprendimo Japonijoje prasidėjo šiuolaikinio karatė do
pripažinimas ir istorija.
Pradžioje Japonijoje oficialus karate pavadinimas buvo karate-jutsu
(kinietiškos rankos technika). 1923 m. Todziun Mijagi mokinio Nagasigi Chanagi
pasiūlymu skiemuo kara, buvo užrašomas hieroglifu tang, kas reiškė
kinietiškas, buvo pakeistas to paties skambesio hieroglifu, turinčio kitą
reikšmę tuščias. Taip atsirado pavadinimas tuščia (beginklė) ranka
1929 m. G. Funakoshi pakeitė terminą jutsu į do, kas reiškia
kelias arba gyvenimo būdas. Taip kilo dabartinis karate-do (tuščios rankos
kelias) pavadinimas. Jo esmę geriausiai charakterizuoja paties G. Funakoshi
žodžiai: Karate-do veda į dvasios stiprybę tam, kad be jokio nerimo sutiktų
viską, ką duoda gyvenimas. Protas, valia ir technika susivienija į
karate-do.
Taip Kinijos Okinavos-te beginklis kovos menas tapo dabartiniu Japonijos
karate do.
|
|
|
KARA |
TE |
DO |
Tuščia |
Ranka |
Kelias |
Karate do pagrindas budo filosofija. Tai kelias, kuriuo eidamas žmogus
tobulina charakterį, siekia kūno ir proto harmonijos per pasirinktą kovos meno
discipliną. Tai būdinga daugeliui japonų kovos menų: dziudo, kendo, aikido,
džiudžitsu.
Karate do šiuolaikiniame kontekste suprantamas kaip karatekos gyvenimo
kelias, kuriuo einama nuo naujoko karatė mokinio (kohai) iki subrendusio karatė
meistro (siudzin) per kihon, kata, kumite, įsisavinant karatė discipliną, kovos
meno dvasią.